Waarom worden hashtags gebruikt op sociale media?

Ongekend veel mensen maken gebruik van sociale media. Maar heb jij er wel eens bij stil gestaan waarom hashtags gebruikt worden?

Door Mikki van der Lee

Ongekend veel mensen maken gebruik van sociale media. Maar heb jij er wel eens bij stil gestaan waarom hashtags gebruikt worden? In dit artikel zal kort maar krachtig beschreven worden waarom het noodzaak is om hashtags te gebruiken. 

1. Veel bereik

Op vrijwel elk sociale media platform is het gebruik van hashtags normaal geworden. Hashtags worden goed ondersteund door de platforms en zorgen voor extra veel bereik aan je bericht. 

Bij het gebruik van hashtags is het belangrijk om origineel en vernieuwend te blijven voor het algoritme. Bij het gebruik van originele hashtags loop je minder risico dat je social post snel weggewerkt wordt door nieuwe berichten. Hashtags zoals #love #instagood #me #follow zullen niet optimaal presteren omdat er teveel gebruik van gemaakt wordt. 

2. Engagement

Hashtags bij het plaatsen van berichten zorgt voor meer met een lastig woord genoemd engagement. Het is een begrip in de wereld van social media waarmee je kan aanduiden hoeveel mensen jou bericht interessant vinden en terugkomend zijn op jou sociale account.

Berichten die geen hashtags bevatten ontvangen tot 30% minder engagement. Dit blijkt ook uit een onderzoek uitgevoerd door Buzzsumo.

Ook zelf is dit merkbaar in de praktijk.  Zo hebben wij laatst KaartenMaarten advies gegeven op het vlak van hashtag gebruik met Instagram Reels. Het resultaat is duidelijk zichtbaar zodra de juiste hashtags gebruikt worden. 

Na het toevoegen van de hashtags : #Explore #Explorepage #Reels

3. Meer volgers

We weten nu dat hashtags er belangrijk zijn voor een groter bereik op je bericht en meer engagement. Deze 2 punten resulteren ook in meer volgers. Denk bij het gebruik van hashtags goed na wie je doelgroep is. Je kunt per post maximaal 30 hashtags gebruiken. Zorg ervoor dat je ze goed gebruikt en inhakers bedenkt die passen bij je post.

Doe onderzoek naar hashtags

Gebruik van de hashtags is een vak apart. Het is belangrijk dat er zorgvuldig onderzoek gedaan wordt naar de juiste hashtags met het meeste bereik en de minste kans op uitputting van je post.

Als je een overvolle hashtag neemt kan het zijn dan je snel naar onder gaat. Maar het kan er ook voor zorgen dat als je in de populair lijst komt, het je post een flinke boost geeft. 

Het ontstaan van het gebruik van hashtags

Het ontstaan van het gebruik van de hashtags is voortgekomen uit de Twitter gebruiker @chrismessina. Deze Twitter gebruiker stelde voor om # te gaan gebruiken als een soort groepsgesprekken over bepaalde onderwerpen. 

Twitter is het hoofdplatform van de hashtags. Je gebruikt het om alle topics, belangrijk nieuws of bijvoorbeeld voetbalwedstrijden te volgen. Tijdens de bosbranden in Californië in oktober 2007 koos Chris de populaire Flickr-tag ‘#sandiegofire‘ en moedigde hij anderen aan om deze te gebruiken om hun tweets op onderwerp te groeperen.

#Conclusie

Sinds 2007 zijn de hashtags dus een groot goed op het internet en op alle sociale platformen. Iets wat klein lijkt maar in de marketing wereld groot wordt gebruikt om het maximale uit je berichten te halen.
Heb je nog vragen over hashtags of zou je graag je sociale media geoptimaliseerd willen zien? Twijfel dan niet en neem contact met ons op via onze contact pagina.

Copyright © 2021 Solity Nederland

We gebruiken cookies op solity.nl

We gebruiken cookies op solity.nl